80% van alle aankopen in retail vinden in fysieke winkel plaats

Dat online groeit weet iedereen. Maar dat ook in 2020 nog ruim 80% van alle retailaankopen in de winkel plaatsvindt dringt niet altijd door.
Juist daar valt nog heel veel te winnen als men goed aanhaakt op de digitale verschuiving van de consument. Want de retailers die op de juiste manier inhaken op deze veranderende consument zullen de groei in de winkel zien.

Detailhandelaars met fysieke winkels hebben enorme kansen om gebruik te maken van de voordelen van ouderwetse, persoonlijke boodschappen op manieren waar digitale sites alleen maar van kunnen dromen. De winnaars van morgen zullen degenen zijn die in staat zijn om de digitale wereld naar hun winkels te brengen op een manier die klanten een optimale belevenis geeft, loyaliteit opbouwt en merkwaarde genereert.

  1. Digitaliseer de fysieke winkel
    Het is essentieel voor winkels om te digitaliseren om te voldoen aan de toegenomen klantverwachtingen die nu realiteit zijn. Meer dan 90 procent van de consumenten heeft een smartphone en deze consumenten gebruiken deze smartphone voor o.a. oriëntatie en aankoop in de winkel. Ze gebruiken hun telefoons om ze te helpen winkelen in een winkel, meestal om productrecensies, specificaties en prijzen te vergelijken.

    De verschillende interacties die consumenten hebben met digitale media en digitale platforms hebben de oriëntatie van de consument compleet veranderd. Hierdoor zijn consumenten gewend geraakt aan een veel groter niveau van gemak, keuze en toegankelijkheid. Het gebruik van een verscheidenheid aan functies die alleen online zijn heeft shoppers de mogelijkheid geboden om aankoopbeslissingen veel meer op hun eigen voorwaarden te nemen. Denk hierbij aan persoonlijke aanbevelingen, productrecensies van andere klanten, enorme productassortimenten en beschikbaarheid.

  1. Laat uw “bricks” klikken
    Door traditionele voordelen te combineren met de belangrijkste succeselementen van de digitale ervaring, hebben retailers de mogelijkheid om consumenten een ervaring aan te bieden die die van online sites overtreft. Fysieke winkels kunnen bijvoorbeeld het soort visuele navigatie en tastbare ervaring bieden dat moeilijk, zo niet onmogelijk, ooit online kan worden gerepliceerd.
    Door de offline sterke punten in de winkel te synchroniseren met de digitale mogelijkheden levert direct resultaat op drie hoofdpunten zoals, substantiele impact op verkoop, hogere conversie op persoonlijke aanbiedingen en een veel beter voorraadbeheer.

    In een pilot-programma’s resulteren virtuele kleedkamers in een toename van meer dan 50 procent van de succespercentages voor beginnende kopers en een vermindering van 30 tot 50 procent in productretourpercentages versus online. Klanten kunnen ook thuis doorgaan met online-try-ons en misschien tijdens het sluitingstijdstip in de etalage. Sommige toonaangevende retailers hebben geëxperimenteerd met interactieve spiegels en gezichtsherkenningstechnologie die in winkelvensters is geïnstalleerd om virtueel winkelen na sluitingstijd mogelijk te maken.

    Ook in andere branches laten digitale technologieën op de winkelvloer goede resultaten zien. Bovendien kan met de kennis die men opdoet het assortiment worden geoptimaliseerd en de winkelvloer optimaal benut worden.

  1. Leer uw klant “echt” kennen
    Wanneer bestaande klanten een winkel binnengaan, zijn ze vaak gretig, meestal op een onbewust niveau, om onder de indruk te zijn van een meeslepende merkervaring. Het is belangrijk dat retailers gebruik maken van deze mogelijkheid, en digitale technologieën bieden veel nieuwe en strategische manieren om dit te doen.

    De belangrijkste variabele voor effectieve marketing is het creatieve en strategische gebruik van klantgegevens. Actuele klantdata op basis van aankopen en gedrag maakt het mogelijk voor het beheren en uitvoeren van meerdere gerichte micro-campagnes. Dit kan gedaan worden door klanten te segmenteren op basis van hoe ze kopen, hoe ze de winkel bezoeken en hoe ze reageren op de marketing. Op basis hiervan kunnen individuele aanbevelingen worden gedaan op basis van algoritmen die bepaalden welke producten/promoties een klant het meest interessant vindt.  Dergelijke campagnes bieden de consument zeer relevante en persoonlijke aanbevelingen, met als resultaat meer winkelbezoek, meer verkoop en trouwere klanten.
    Cases met deze tactieken laten een boost van 6x hogere respons op deze aanbiedingen zien