Haal meer uit het klantcontact

,

Aankoopbevestigingen, status van verzending, bevestiging van aanmelding, abandoned shop carts. Verschillende voorbeelden van transactionele e-mails. Dit zijn uitingen die een aankoop faciliteren en bevestigen. Waarom is deze vorm van e-mailmarketing zo belangrijk binnen de e-commerce branche? Omdat transactionele e-mails uiterst relevant zijn, persoonlijk en deze worden altijd gelezen door de klant.

  • Abandoned shopcartmailings genereren tot wel 55% meer conversie dan reguliere e-mailcampagnes.
    (©SeeWhy research)
  • Bevestigingsmails hebben een click-through rate van 20.8% in tegenstelling tot 3.1% voor bulk e-mailings verzonden door dezelfde organisaties.
    (© Experian Marketing Services)
  • The transactional email report 75% van de klanten openen en lezen transactionele e-mails in tegenstelling tot 45% bij andere commerciële e-mails.
    (© MarketingSherpa “Ecommerce Benchmark Guide”)

Aan de slag met transactionele e-mails
Als webwinkelier maak je gebruik van een e-commerce platform. Drupal, Hybris en Magento zijn hier goede voorbeelden van. Verstuur je een transactionele e-mail vanuit je e-commerce platform, dan is deze meestal nog niet opgemaakt of optimaal gepersonaliseerd. Een gemiste kans gezien je met behulp van professionele e-mailmarketing software meer vormgeving en gepersonaliseerde content aan transactionele e-mails mee kan geven.

Hoe werkt dat dan?
Met behulp van de datakoppeling tussen je webshop platform en je e-mailmarketing software synchroniseer je klantgegevens. Dit gebeurt bijvoorbeeld met behulp van een API (Application Programming Interface) of beschikbare standaard plugins. Een datakoppeling kan automatisch verlopen waardoor je er na installatie van de koppeling geen omkijken meer naar hebt.
Een synchronisatie heeft naast het opmaken van gepersonaliseerde e-mails nog andere voordelen. Hieronder enkele voorbeelden.

Dankzij de koppeling tussen de Magento webshop van Little Company en de e-mailmarketing software van Copernica wordt het individuele wachtwoord en klantnummer van iedere gebruiker opgeslagen in de centrale database. Zodra een nieuwe klant zich aanmeldt voor de webshop, maakt de e-mailmarketing software een nieuw profiel aan in de database. De creatie van een nieuw profiel triggert vervolgens een opvolgactie die een gepersonaliseerde e-mail verstuurt. Deze voegt de gewenste gegevens aan de hand van personalisatievariabelen toe aan de e-mail en verzendt deze vervolgens naar de klant.

Om te zorgen dat de juiste personen deze e-mail ontvangen wordt gebruik gemaakt van een dynamische selectie. Deze selectie ‘ziet’ dat na 1 dag bepaalde producten nog steeds een bepaalde status hebben (bv. ‘in shopping cart’ of ‘niet besteld’). De abandoned shopcart mailing staat ingeroosterd in de e-mailmarketing software en wordt automatisch verzonden naar alle klanten die in de selectie staan. En dat werkt, ruim 60% van deze mails wordt geopend door de doelgroep van onze klant  in tegenstelling tot 30% van de reguliere bulkmailings.

Beschik je over een webwinkel en wil je meer halen uit het contact met je klant? Dan zijn transactionele e-mails hier een uitstekend hulpmiddel voor. Je maakt zo niet alleen optimaal gebruik van de gegevens opgeslagen in je database, je verstevigt het contact met je klant en schept een vertrouwensband.

Werk je nog niet met transactionele e-mails?
Kijk dan eens naar de mogelijkheid om je e-commerce platform te koppelen aan professionele e-mailmarketing software . Door onder andere de e-mailtrajecten te automatiseren bespaar je kosten en tijd en zorg je voor een hogere respons.

Dit artikel is eerder verschenen op Frankwatching; Transactionele e-mails: haal meer uit je klantcontact