Ze zijn toch niet gek bij Amazon?

In een uitgebreid artikel in Retailtrends (21/08/2019) wordt uitgebreid geschreven over de groei en focus van Amazon op fysieke winkels.

Amazon, als een van de grootste e-tailers, wil dus meer en meer opduiken in de winkelstraat. Juist de plek waar ze jarenlang tegen hebben geconcurreerd met het e-commerce platform.

Waarom?

  • Ze willen dat klanten meer en meer in aanraking komen met eigen huismerken.
    “Het is belangrijk dat klanten het product kunnen aanraken, zien en passen. Fysieke winkels lossen dit probleem op en moeten zo het vertrouwen in en de reputatie van Amazons huismerken vergroten, met uiteindelijk ook online meer succes tot gevolg”
  • Ecosysteem vergroten: zorgen dat klanten via meerdere kanalen met de producten van Amazon in aanraking komen.
    “Amazon-go staat bijvoorbeeld ook vol met dozen Echo-speakers. En kopen consumenten die, dan is de kans groot dat ze gaan shoppen via Alexa. En daarvoor moet je Prime-member zijn. Amazon heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het vergroten van zijn Prime-netwerk de grootste prioriteit heeft, dus wordt daar via alle mogelijke wegen aan gewerkt.”
  • Tot slot zijn er een aantal meer pragmatische reden voor fysieke aanwezigheid. “Winkels fungeren als minimagazijnen, pick-up points en locatie voor retouren. En natuurlijk kan Amazon er nog meer data verzamelen dan het al heeft. Fysieke winkeltrips kunnen tot in detail worden uitgeplozen wat betreft producten die consumenten zien, pakken, terugleggen en kopen. “

Amaz-On It

Als één van de succesvolste retailers in de wereld een duidelijke strategie richting “clicks&bricks” kiest lijkt dat een “winnende” strategie.
Amazon heeft natuurlijk uitgebreide resources om dergelijke strategieën uit te rollen: geavanceerde systemen en veel budget.

Wij geloven ook in de strategie van Amazon en bieden onze klanten daarom oplossingen om dit in te richten. We zorgen ervoor dat e-commerce en fysieke winkels perfect op elkaar zijn afgestemd.

De klant zal in de reis van oriëntatie tot aankoop op alle fronten eenzelfde ervaring hebben en zal als terugkerende klant zowel online als offline perfect bediend worden.

En dat kan al voor een redelijk laagdrempelig instapbedrag.

Dus u hoeft geen Amazon te zijn om net zo goed als Amazon te worden.