5 Tips om de consument te bereiken bij de oriëntatie naar product of dienst.

Ondanks dat online een steeds prominentere rol speelt in retail vindt nog steeds ongeveer >80% van de aankopen in de fysieke winkel plaats. Dat is dus nog steeds de belangrijkste plek voor de transactie. Wat echter wel zichtbaar is dat de consument veel beter voorbereid naar de winkel komt. Dat resulteert in minder winkelbezoek, maar als de consument wel naar de winkel gaat dan is de “waarde” van dit bezoek veel hoger. Dat ligt aan de verregaande (online) oriëntatie die al vooraf plaatsvindt. Zorg dus dat je daar als aanbieder op aansluit zodat de consument jouw product/dienst meeneemt in de overweging

  1. Zet Smartphone centraal bij marketing.
    Het merendeel van alle zoekopdrachten naar een lokale product of dienst vindt plaats op smartphone. Als je hier niet bij de top staat gaat de concurrent er met deze klant vandoor. Zorg dus met de marketingactiviteiten dat ze altijd goed worden weergegeven op de smartphone.
    Denk hierbij aan e-mailcampagnes, landingspagina’s, websites, formulieren etc. etc. Als deze er op de smartphone niet goed uitkomen haakt de consument af.
    Daarnaast speelt de smartphone een belangrijke lokale rol omdat deze juist op straat gebruikt wordt om naar een betreffende winkel/vestiging te zoeken.

  1. Lokale zoekmachine marketing
    Deze oriëntatie begint in Nederland voor meer dan 85% bij de zoekmachine van Google. Google onderzoek toont aan dat tegenwoordig meer dan 60% van de zoekopdrachten een lokale insteek hebben. Bovendien zijn consumenten veel meer bereid over te gaan tot aankoop na een “lokale zoekopdracht”.

    Onderzoek van Deloitte aan dat meer dan de helft van de aankopen in de winkel direct waren beïnvloed door digitale oriëntatie. Eén-derde van alle mobiele zoekopdrachten zijn tegenwoordig gerelateerd aan de locatie. Wanneer mensen zien dat het bedrijf open is en bijvoorbeeld goede recensies heeft, is het zeer waarschijnlijk dat ze deze locatie bezoeken (76%) en een aankoop doen (28%)

  1. Specifieke (lokale) landingspagina’s
    Consumenten tonen een grotere bereidheid om tot actie over te gaan tijdens de oriëntatie als ze weten dat de er een winkel/vestiging in de buurt is. In deze fase wil de consument zo veel mogelijk informatie over het product dienst voordat ze de beslissing neemt om verder te gaan. Goede relevante informatie helpt ze naar de volgende stap. Maar zeker ook lokaal relevante informatie of er een vestiging in de buurt is en wat de openingstijden zijn.
  1. Voorkom waste van budget
    Zoals voorgaande punten al hebben aangetoond is de consument op het moment van oriëntatie erg bereid om over te gaan tot actie. Bijvoorbeeld de winkel bezoeken. Dat gebeurt alleen als de consument optimaal is geïnformeerd over de beschikbaarheid van het product bij de winkel EN of er überhaupt een winkel in de buurt is. Ondanks dat de verleiding groot is om heel Nederland te bereiken heeft het weinig zin om marketingbudget uit te geven op locaties waar de waarschijnlijkheid dat de consument echt tot actie over gaat klein is. Zonde van marketingbudget.
  1. Koppel de verschillende kanalen
    Tegenwoordig kunnen we bijna alle marketing acties meten. Gebruik deze data om de campagnes te optimaliseren. Zorg dat alle acties aan elkaar zijn verbonden. Koppel de zoekmachinemarketing aan een lokaal relevante landingspagina. Voeg naast de relevante informatie een “c2a’ toe die in de winkel kan worden ingewisseld. Koppel de kassasystemen zodat alle conversies van de “c2a” worden gemeten en verwerkt in centrale database. Hiermee krijgt u optimaal inzicht in het resultaat van de campagnes en kan er geoptimaliseerd worden.

1 Bron: Google Int. 2017